© Bart Dewaele

De lasagne van de intendant.

Met het historische Toekomstverbond heeft overkappingsintendant Alexander D’Hooghe in één jaar klaargespeeld wat 20 jaar onmogelijk leek: de neuzen van overheden, administraties en burgerbewegingen in dezelfde richting krijgen rond een oplossing die mobiliteit en leefbaarheid verzoent.

Alexander D’Hooghe vergelijkt de oplossing die gevonden werd met een lasagne: “De eerste laag is het rondmaken van de Antwerpse Ring met de Oosterweelverbinding. Dit noemen we de ring voor de stad. Twee: de volledige overkapping van deze stedelijke ringweg. Laag drie: verkeer dat enkel voorbij de stad moet en nu via de Antwerpse Ring rijdt, duwen we buiten de stad langs het Haventracé. Vier: van alle verplaatsingen die mensen maken in Antwerpen of in de regio, willen we dat de helft met bijvoorbeeld fiets of tram gebeurt. Dat is haalbaar. Ook in andere steden laten mensen steeds meer hun auto staan.”

20 jaar investeringen 

“Vlaanderen is op twee vlakken uniek: het is de dichtst bebouwde regio van de Europese Unie. Plus: we zijn het grootste logistieke knooppunt van Europa, wat ons welvarend maakt. Dat geeft veel verkeer dat de regio passeert en veel verkeer dat in de stad moet zijn. Wat uitdagingen geeft op vlak van mobiliteit en leefbaarheid. Hoe je die twee met elkaar verzoent, is de kernvraag. Daar geeft het Toekomstverbond nu een antwoord op.”

“Het Toekomstverbond zal morgen niet uiteenvallen, omdat de basisbestanddelen ervan voortkomen uit jaren van studeren, discussiëren en leren. Het bevat de fundamenten voor jarenlange toekomstige investeringen in de Antwerpse regio. Voorwaarde is wel dat de procedures voor de Raad van State worden stopgezet, dat dit geen juridisch steekspel blijft.”

Daar is Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts het mee eens: “We moeten van de rechtbank naar de werkbank. Zodat we vooruit gaan op vlak van mobiliteit, leefbaarheid en economie. Daar wint dus niet alleen Antwerpen, maar heel Vlaanderen mee”.

Samenwerken

“De volledige overkapping van de Ring is één van de cruciale pijlers van het verbond. De Vlaamse regering en de stad Antwerpen investeren er alvast 1,25 miljard euro in. Daar overkap je niet de hele Ring mee, maar voor een eerste fase kan dat bedrag tellen. Wij gaan nu die overkapping ontwerpen. Dat doen we in stukken en niet alleen. Voor elk stuk stellen we met behulp van een ontwerpwedstrijd een bureau aan. Wij houden het overzicht en zorgen voor de samenhang. We gaan ook de wijken in. Zo bewaken we dat de ontwerpen rekening houden met de behoeften van de mensen. Dankzij het Toekomstverbond is er heel wat geld voor leefbaarheidsmaatregelen. We moeten daar prachtige projecten van maken waar de mensen beter van worden. We gaan daar samen vollebak voor.”

Share: