Een modal shift 50/50

Supertram verhoogt capaciteit openbaar vervoer

De Lijn test de komende twee maanden een zestig meter lange Hermelijntram in Antwerpen. Dit is een primeur in Vlaanderen. De supertram zal op werkdagen twee ochtendritten maken op lijn 3 van Merksem naar Zwijndrecht. 

“De supertram bestaat uit twee Hermelijntrams, elk bijna 30 meter, die aan elkaar worden gekoppeld”, zegt Astrid Hulhoven van De Lijn. “Hierdoor is de gekoppelde Hermelijn ongeveer 17 meter langer dan de Albatros-tram. We willen heel nauwgezet testen hoe een tram met een lengte van 60 meter zich in het verkeer en het tramnetwerk, ook ondergronds, gedraagt.”

De testperiode loopt twee maanden. Mogelijk wordt die periode nog verlengd tot einde februari als blijkt dat er niet voldoende testmateriaal is. Na een evaluatie kan de tram vanaf maart 2018 definitief worden ingezet.

De supertram kan tot 350 reizigers vervoeren. Zo biedt de tram een antwoord op het capaciteitstekort waar het Antwerpse tramverkeer al jaren onder lijdt. Gezien nog meer trams in het al verzadigde premetronet geen optie zijn, moet de capaciteit van de voertuigen omhoog. Het is de bedoeling om tegen 2020 tot 84 van deze gekoppelde trams in te zetten.

Intussen zijn ook de eerste Albatros-trams in Antwerpen aangekomen. In totaal zullen de 14 nieuwe Albatrossen 1.600 extra plaatsen bieden. Samen dragen de gekoppelde Hermelijntram en de Albatros bij aan een duurzaam verkeer in Antwerpen, waar voldoende alternatieven worden geboden voor de auto.

Share: