De economische schade van de files in en rond Antwerpen bedroeg vorig jaar 150 miljoen euro, schreef De Tijd gisteren gebaseerd op berekeningen van minister van Economie Kris Peeters (CD&V). Het Toekomstverbond biedt oplossingen.

De fileproblematiek wordt enkel erger in ons land. Deze maand stond er gemiddeld 177 kilometer file in de ochtendspits op de Vlaamse snelwegen. Hierbij moet het vorige record voor de maand oktober uit 2015 er aan geloven. Beterschap is nog niet in zicht, want in november is het fileleed meestal nog iets erger dan in oktober. Het is dus hoog tijd voor alternatieven.

Daarom werkt het Toekomstverbond aan de modal shift, waarbij het aantal auto’s op de weg structureel verminderd wordt door alternatieven te promoten. Zo werd onlangs nog de Citypass gelanceerd waarbij de pendelaar met één abonnement, zowel trein, bus als tram kan nemen binnen de Antwerpse agglomeratie.

Ook worden werknemers in Antwerpen beloond als ze uit de spits blijven. Zo werden deze zomer al 1.000 auto’s uit de spits gehaald in slechts twee weken tijd.

Naast de modal shift werkt het Toekomstverbond ook aan een dubbele ringstructuur, waarbij de Oosterweelverbinding gecombineerd wordt met het noordelijke Haventracé. De  combinatie van beide ringstructuren moet leiden tot  minder files en een betere doorstroming.

Share: